Sunday, November 21, 2010

Bulan Zulhijjah


 Alhamdulillah
Allah pertemukan kita dengan bulan Zulhijjah sekali lagi. Moga Allah mempertemukan kita dengan bulan ini di masa akan datang.



Anda nak tahu kelebihan bulan Zulhijjah??

>> 10 hari pertama dalm bulan ini dianggap mulia dan penuh dengan kelebihan
>> Menurut Ibn al-Qayyim di dalam Zad al-Ma'ad, sepuluh siang hari pertama Zulhijjah adalah lebih afdhal daripada sepuluh siang hari terakhir Ramadhan, sementara sepuluh malam terakhir Ramadhan pula adalah lebih baik daripada sepuluh malam pertama Zulhijjah kerana berlakunya lailatul qadar.
>> Di dalam kitab Fathul Bari, Al- Hafiz telah menyatakan :
"Adapun sebab keistimewaan sepuluh hari pertama Zulhijjah ialah kerana terhimpunnya semua ibadah utama padanya iaitu solat, puasa, zakat dan haji, yang mana ianya tidak berlaku pada masa yang lain."
>> Selain itu, awal Zulhijjah merupakan musim haji di mana umat Islam yang berkemampuan melaksanakan rukun Islam kelima ini. 



Ape ye amalan dalam bulan ni?
= Melaksanakan solat fardhu secara berjemaah dan membanyakkan 
solat - solat sunat
= Puasa sunat dari 1 Zulhijjah hingga 8 Zulhijjah dan lebih digalakkan pada 
9 Zulhijjah


Bertakbir dan bertahmid
= Melakukan ibadah korban
= Bertaubat dari dosa dan maksiat


Akhir kata, gunalah peluang dalam bulan mulia ini yang telah diberikan oleh Allah S.W.T dengan sebaiknya. Janganlah kita mengsia- siakan masa luang dengan perkara yang tidak mendatangkan faedah. 

Selamat bercuti dan beramal 




  

1 comment:

Sila berikan pendapat, pandangan, komen, kritikan, dan sebagainya dengan berhikmah. Sila gunakan bahasa yang sopan dan tidak mengguris hati mana-ma pihak. Kerjasama daripada anda amatlah dihargai. Syukran Jazilan.