Saturday, November 27, 2010

Teman Kepercayaan

(Surah Ali-Imran ; 118)
118. “Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu menjadikan teman orang-orang luar kalanganmu (seagama) sebagai teman kepercayaanmu, (kerana) mereka tidak berhenti-henti menyusahkan kamu. Mereka mengharapkan kehancuranmu. Sungguh telah nyata kebencian dari mulut mereka dan apa yang tersembunyi dari hati mereka lebih jahat. Sungguh telah Kami terangkan kepadamu ayat-ayat (Kami), jika kamu mengerti.”

Di sini, Allah telah menekankan mengenai persahabatan dengan mereka yang tidak sealiran dengan agama kita dan juga kepercayaan kita terhadap mereka. Kita tidak dilarang untuk menjalinkan sebuah persahabatan dengan mereka. Malah, itu yang akan mengeratkan hubungan kita sesama manusia dan menjaga peradaban kita sesama makhluk. Walaupun berbeza agama, warna kulit dan juga bangsa. Allah tidak melarang sekali makhluk-Nya berhubung dengan sesiapa pun. Malah Dia amat menyukainya. Asalkan kita tahu batas-batas pergaulan antara kita dengan mereka. Namun, janganlah kita melatakkan sepenuh kepercayaan kita terhadap mereka kerana kalimat Allah di atas sudah terang lagi nyata maknanya. Mereka mahu melihat kehancuran diri kita sendiri, kehancuran umat Islam itu sendiri. Sedarlah wahai sahabat.

(Surah Ali-Imran ;120)
120. “Jika kamu memperoleh kebaikan, (nescaya) mereka bersedih hati, tetapi jika kamu tertimpa bencana, mereka bergembira kerananya. Jika kamu bersabar dan bertaqwa, tipu daya mereka tidak akan menyusahkan kamu sedikit. Sungguh, Allah Maha Meliputi segala apa yang mereka kerjakan. “

“… tetapi jika kamu tertimpa bencana, mereka bergembira kerananya...” Mungkin secara zahirnya kita tidak nampak tetapi di dalam hatinya tidak siapa yang tahu. No one knows right. Namun, jika kita punyai kesabaran dan taqwa nescaya tidak tercuit pun dari tipu daya mereka. Sesungguhnya, Allah Maha Mengetahui segalanya.

“Jadi, pilihlah mereka yang benar-benar membawa dan memberi kebahagiaan kepadamu”

No comments:

Post a Comment

Sila berikan pendapat, pandangan, komen, kritikan, dan sebagainya dengan berhikmah. Sila gunakan bahasa yang sopan dan tidak mengguris hati mana-ma pihak. Kerjasama daripada anda amatlah dihargai. Syukran Jazilan.